Makrigialosi nyaralásunk

2006

Idén kis módosításokkal tavalyi nyaralásunk színhelyére látogattunk el, de most autóval, hogy ami tavaly a fakultatív programokból kimaradt azt most egyénileg fedezhessük fel.

Az út zökkenőmentesen, minden probléma nélkül lezajlott. Az autópályadíjak és a dínár, dénár árfolyama a fórumban azt hiszem már itt is olvasható, ez már az idén szerintem nem fog változni.

Makrigialos egy nyugodt, kicsi 2000 lakosú halászfalu Pieria megyében, Thesszalonikitől kb. 50 km-re délre. Paralia, Katerini szintén nem messze vannak tőle, úgyhogy aki megunná (bár szerintem lehetetlen) a csendet és nyugalmat, az hamar megtalálja a bulizós, nyüzsgős nyaralóhelyeket is.

Az itt élő emberek barátságosak, kedvesek és tényleg mindent megtesznek azért, hogy az őket felkereső turista jól érezze magát. A partmenti tavernákban, bárokban igazán otthon érezheti magát minden odalátogató.

Szálláshelyünk a Dias Apartmanhotel.           Kedvenc éttermünk a parton.

Mi is már első nap vacsora után ajándék adag fagylaltot kaptunk, és később is minden üzletben apró souvenirrel kedveskedtek nekünk. Ezt tavaly csak elutazáskor tapasztaltuk. Most viszont, lehet, hogy az előszezon miatt már érkezéskor is. Nagyon érdekes a heti piac, ami mindig pénteken van, oda érdemes kilátogatni.

A piacon nagy választék van mindenből.         Itt igazán friss a hal!

Itt már javában érik a barack.                 Érdekes ez a mérleg!

Gyönyörű virágokat is árultak.                 Egyik kis üzlet Makrigialoson.

A szállásunk a Dias Apartmanhotelben volt,(fenti kép) ahol tavaly, de most másik szobát kaptunk. A nagy melegben még klíma nélkül is kellemes, hűvös szobákat találni itt.

A házigazda és felesége nagyon aranyosak, mindent megtesznek, hogy a vendég jól érezze magát.

Kirándulásaink alatt ellátogattunk Thessalonikibe, ahol gyönyörű múzeumot, és állatkertet néztünk meg. A nagy forgalom ellenére jó kis kirándulás volt, de egy nap sajnos nem elég rá, hogy mindent megnézzünk. Rá kellene szánni még párat, ami nekünk most nem sikerült.

A kikötő Thessalonikiben.                      Egy bástya a régi városfalon.

Egy görög szobor az Arisztotelész téren. Nagy Sándor lovasszobra.

Az állatkert bejárata.                         A madarak szabadon kószáltak.

Az Olymposra tavaly nem mentünk el, de oda én jobban ajánlom egyénileg mindenkinek, mert csoporttal eléggé sietősen kell végigjárni, egyénileg viszont gyönyörű kirándulást tettünk mi is. Megállapítottuk, hogy nem véletlenül választották az istenek lakóhelyüknek az Olympost.

A kiindulóhely Litochoro, ahol szintén érdemes szétnézni, mert hangulatos kis városka. Szokott itt is heti piac lenni, de a napot nem tudom, mikor.

Litochoro egyik kis üzlete.                    Virágok az Olymposon.

Teljesen elbújtak a virágok.                   Még havasak a csúcsok.

Litochoro város az Olymposról.                 Öszvéren is be lehet járni a hegyet.

A közelben található Paleo Panteleimon falucska a világörökség része. Egy földrengés következtében leomlott, a helyreállított házakban ma többnyire étterem és üzlet működik. Azt nem tudom, hogy laknak-e ott helybéliek, mert többen leköltöztek az új Panteleimonba és Platamonasba. Platamonas is gyönyörű tengerparti város. Egy középkori vár magasodik a tengerpart fölé. Impozáns látvány! Elhatároztuk, hogy ott szintén eltöltünk majd valamikor egy pár napot, mert gyönyörű hely. Lehet, hogy jövőre?

Házacska Panteleimonban.        Szép kis taverna.

Paleo Panteleimon.                             Platamonas vára.

Eljutottunk a Meteorákhoz is. Itt tavaly már jártunk, de muszáj volt ismét megnézni a gyönyörű hegyeket. Most egy másik kolostort a Varlaam-ot néztük meg. Kicsit zavart a nagy tömeg, de szerintem ide nem lehet úgy ellátogatni, hogy ne lenne ott több turistacsoport.

Kalambaka a két csúcs között.                  Nagyon fenséges látvány.

Ez már a Tempi völgyében van.                  Lesétáltunk a Pineosz folyó partjára.

Utolsó napunkon megnéztük Veria és Vergina városát. Ezek azt hiszem kevésbé látogatott helyek egyenlőre, ami nem baj. Makrigialost is azért szeretjük, mert bár van turista, de nem zsúfolt.

Veria szép város, kicsit nyüzsgő. Érdekes, mert török negyede is van, ahol látványos pici házak találhatók. Szép fotókat lehet ott készíteni. Ott folyik az Aliakmonas folyó, ami eléggé vadregényes azon a részen.

Az Aliakmonas folyó.                           Egy kis utca a török negyedben.

De ami számomra nagyon tetszett az Vergina volt. Itt egy eléggé új feltárás van, ahol megnézhetjük az ókori Aigész palotáját, színházát és Fülöp király, valamint fia Nagy Sándor szülőhelyének értékes leleteit. Nem túl rég, 1977-ben tárták fel véglegesen Andronikos Manolis híres görög régész által ezt az értékes területet. Nagyon döbbenetes látvány volt, amikor a szemünk elé tárultak a valódi kripták a teljes valóságukban.

Még a fények, a megvilágítás is hozzájárult, hogy úgy érezzük mintha csak ki kellene nyitni az ajtót, és elénk tárulna a teljes sírkamra. Sok lelet úgy van kiállítva, ahogyan megtalálták.

Volt egy vetítés is, ahol bemutatták magát a feltárást és érdekes történeteket a görög mitológiából és a történelemből is. Nagyon szép volt, gyönyörű felvételekkel.

A palota romjai.                               Hatalmas területen terült el a palota.

Egy baj volt, hogy sem fényképezni, sem kamerázni nem lehetett. Thessalonikiben a Régészeti Múzeumban legalább kamerázni engedtek. De sikerült kapni egy magyar nyelvű kiadványt, amiben részletesen le van írva minden a királysírokról és gyönyörű fotók is vannak. Ez valamennyire kárpótol minket.

A legszebb dolog a nyaralásunk alatt viszont most is a tenger volt. Csodálatos volt a víz, Makrigialosnál szebbnél-szebb partok találhatók, ki mennyire kiépített vagy nomádabb szakaszon szeretne fürödni. De mindenhol található taverna, ahol kapható a finom frappé és a hűvös görög sör, a Mythos, úgyhogy szerintem minden adott egy nagyon kellemes nyaraláshoz.

Methoni halászhajói.                           Methoni utcája.

Korinos főterén.                               Templom Korinosban.

Makrigialos főtere.                            Pydna romjai.

A környéket is bejártuk. Nagyon hangulatosak a környező kis falvak, és ott van Paralia, Olympic Beach, Katerini is a közelben. Voltunk Kagyló partin, amit a házigazdánk és felesége rendezett és mindent megtettek tényleg, hogy a vendégeik jól érezzék magukat.

Főzik a híres fekete kagylót.                  Jól megy a szirtaki.

Ízlett a kagyló.                               Jannis a házigazdánk.

El is határoztuk, hogy bármerre járunk is ezután Görögországban, Makrigialosra mindig betérünk egy pár napra, hogy újra élvezhessük az itt lakók vendégszeretét és a gyönyörű környezetet.

Hazafelé már kicsit szomorúan indultunk, de vigasztalt, hogy semmi baj nem történt az úton.

11-12 óra alatt le lehet érni, és haza is Macedónián keresztül, úgyhogy egyéni kirándulásokhoz jó dolog, ha valaki autóval utazik.

Bár most már Makrigialoson is több robogót és quadot lehetett bérelni, mint tavaly, úgyhogy lehet, hogy hamarosan már autóbérlésre is lesz lehetőség!

Nagyon kellemes nyaralás volt ismét. Görögországban nem lehet csalódni, és aki egyszer már ott járt, szerintem mindig visszavágyik.